Od czasów kiedy moja mama miała tyle lat co ja, wiele się zmieniło w sposobie pracy: tempo, dostępne narzędzia i technologie. Jeszcze więcej zmieniło się od czasów mojej babci. Jest jednak jedna rzecz, która się nie zmieniła – ośmiogodzinny dzień pracy.

 

Rozmawiając ze znajomymi zauważyłam, że większość z nich uważa, że jest to optymalny dzienny czas pracy. Twierdzili tak nie tylko pracownicy firm, ale również osoby prowadzące działalność gospodarczą, które same mogły regulować swój czas pracy. Chyba dla większości ludzi, to oczywiste, że liczba przepracowanych godzin w ciągu dnia godzin, ma niewiele wspólnego z tym jak efektywna i produktywna była ta praca.

 

DLACZEGO 8 GODZIN?

Typowy dzień pracy trwa ok 8 godzin. Czy zastanawiałaś się kiedyś czemu akurat 8 a nie 4, 5 czy 6 godzin? Odpowiedź kryje się w czasach rewolucji przemysłowej.

 

Pod koniec XVIII wieku, gdy przedsiębiorstwa zaczęły maksymalizować produkcję w swoich fabrykach, kluczowe znaczenie miało ich działanie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Oczywiście aby fabryka była bardziej wydajna, ludzie musieli pracować więcej. Normą była wtedy praca po 10-16 godzin dziennie.

Te niezwykle długie dni pracy nie dawały poczucia równowagi między sferami życia i wkrótce Brytyjczyk imieniem Robert Owen rozpoczął kampanię na rzecz skrócenia wymiaru pracy do 8 godzin dziennie. Jego slogan brzmiał:

“8 godzin pracy, 8 godzin rekreacji, 8 godzin regeneracji.”

 

Dopiero 100 lat później Ford wprowadził 8-godzinny dzień pracy oraz podwoił wynagrodzenie. Ku zaskoczeniu wielu branż przy mniejszej liczbie godzin, produktywność znacząco wzrosła, a marże zysku Forda podwoiły się w ciągu dwóch lat. To zachęciło inne firmy do przyjęcia krótszego, ośmiogodzinnego, dnia pracy jako standardu dla swoich pracowników.

 

I tak zostaliśmy z ośmiogodzinnym dniem pracy. Powód dla którego pracujemy dzisiaj 8 godzin dziennie nie jest w żaden sposób ugruntowany naukowo i nie jest wynikiem debat mądrych głów. Jest to norma sprzed 100 lat na bardziej efektywne prowadzenie fabryk, relikt ery przemysłowej, który nijak się ma do realiów ery informacji, którą mamy obecnie.

 

OPTYMALNA LICZBA GODZIN PRACY

Zatem jaka jest ta magiczna liczba godzin, którą każdego dnia powinniśmy poświęcać pracy? Biorąc pod uwagę że są ludzie sukcesu którzy pracują 4 godziny dziennie a są i tacy, którzy poświęcają na to 16 godzin dziennie, trudno stwierdzić czy taka magiczna optymalna liczba w ogóle istnieje. Przyczyna jest prozaiczna: każdy z nas ma inne zasoby: inne umiejętności i ich poziom, dostęp do innych narzędzi, inny poziom energii i dysponuje innymi kwotami. To wszystko ma wpływ na to jak dużo czasu potrzebujemy by ukończyć zadania.

Raczej nie zanosi się na zmiany w Kodeksie Pracy w tym zakresie, dlatego sięgnęłam po realne wyniki badań nad czasem pracy i tym jak go zoptymalizować by być szczęśliwym i mieć poczucie odniesionego sukcesu.

 

 

ZAMIAST CZASEM, ZARZĄDZAJ ENERGIĄ

Aby sprostać pracy przez 8 godzin dziennie, należy skoncentrować się na energii. Tony Schwartz, autor książki ”Potęga pełnego zaangażowania” tłumaczy, że jako ludzie mamy 4 różne typy energii, którymi musimy zarządzać każdego dnia:

  • Energia emocjonalna – jak bardzo jesteś szczęśliwa?
  • Energia umysłowa – jak dobrze możesz się na czymś skupić?
  • Energia fizyczna – jak bardzo jesteś zdrowa?
  • Energia duchowa – jaki masz nadrzędny cel? Po co to wszystko robisz?

 

Jest pewna rzecz, o której łatwo zapominamy: ludzie to nie maszyny. Aby Twój dzień pracy był efektywny, musi respektować naszą ludzką naturę. Skoro musimy wykonywać zadania w skupieniu przez 8 godzin, warto się zastanowić co możemy zrobić, aby przez te 8 godzin utrzymać, potrzebny nam do pracy, wysoki poziom energii.

Badania wykazały, że ludzki umysł może się skupić na dowolnym zbadaniu przez 90-120 minut (u osób dorosłych wynosi około 90 minut). Po tym czasie potrzebujemy 20-30 minutowej przerwy, aby się zregenerować na tyle by ponownie osiągnąć wysoką wydajność w kolejnym zadaniu. Nazywa się to cyklem ultradialnym. Charakteryzuje się zmiennymi okresami większej i mniejszej aktywności fizycznej i psychicznej w czasie czuwania, niezależnie od czynników zewnętrznych (podczas snu jest to naprzemienne pogłębianie i spłycanie snu).

W jaki sposób rytm ultradialny daje Ci o sobie znać? Na przykład, kiedy w ciągu dnia czujesz nieodpartą potrzebę snu lub odpoczynku, to jest to właśnie przejaw działania rytmu ultradialnego, co jest normalnym zjawiskiem fizjologicznym, czyli przejawem zdrowia, a nie patologii. Innymi słowy po okresie skupienia trwającym ok. 90 minut, Twoje ciało i umysł domagają się 20minutowej przerwy na zregenerowanie się.

 

 

Zamiast więc myśleć „co mogę zrobić w ciągu ośmiu godzin”, zacznij się zastanawiać co możesz zrobić w czasie 90 minutowej sesji?

Skoro już wiemy, że warto wszystko dzielić na 90 minutowe kawałki, zejdźmy poziom niżej i wypełnijmy te 90 minut poszczególnymi zadaniami.

Jest  to w sumie mechanizm identyczny jak w metodzie Pomodoro z tym, że odcinki w jakich wykonujemy pracę są dłuższe.

 

KLUCZEM DO PRODUKTYWNOŚCI JEST SKUPIENIE

Jednym z kluczowych aspektów utrzymania płynności wykonywania pracy jest to, jak dobrze utrzymujesz skupienie. Justin Gardner odkrył w przeprowadzonym przez siebie badaniu, że aby się skupić ludzki mózg używa dwuetapowego procesu:

  1. Zwiększenie wrażliwości

Oznacza to, że widzisz jakąś scenę i zbierasz wszystkie zaprezentowane informacje, a następnie koncentrujesz się na tym, co jest Ci potrzebne. To trochę jak spojrzeć przez obiektyw aparatu i zobaczyć rozmazany obraz i zacząć zwiększać ostrość, kręcąc odpowiednim pokrętłem.

 

  1. Efektywny wybór

Na tym etapie mózg skupia się na konkretnym zadaniu. To pozwala nam wejść w to co Mihály Csíkszentmihályi nazywa stanem Flow.

 

Poniższy rysunek najlepiej to obrazuje:

 

 

Na rysunku A widać jak ludzki mózg działa, kiedy wykonywane jest jedno zadanie. Jesteśmy w stanie oddzielić rozproszenia (kolor niebieski) od tego co ważne (kolor żółty).

Na rysunku B mamy zilustrowaną pracę mózgu, kiedy wykonujemy wiele czynności równolegle. Mózg bardzo łatwo ulega rozproszeniu i łączy wykonywane zadania z dystraktorami.

 

Główną konkluzją zasugerowaną przez Gardnera jest to że powinniśmy:

 

 

Brzmi logicznie, a jednak wdrożenie tego w życie łatwiejsze jest w teorii niż w praktyce.

 

4 NAJLEPSZE WSKAZÓWKI
NA PORADZENIE SOBIE Z 8GODZINNYM DNIEM PRACY

Oto 4 najlepsze wskazówki na usprawnienie dnia pracy:

1
SAMA ZWIĘKSZ WAŻNOŚĆ ZADANIA

Kiedy jakieś zadanie nie należy do ulubionych i dodatkowo nie ma ostatecznego terminu wykonania (deadline), to zdecydowanie trudniej jest się na nim skupić, bo nasza racjonalna strona mózgu nie widzi zasadności dla pracy nad tym zadaniem, a więc nie ma też  motywacji. Badacz Keisuke Fukuda sugeruje, że dodanie własnego terminu wykonania oraz nagrody zaowocowałoby znacznym zwiększeniem liczby kończonych zadań.
Motywacją dla zadań lubianych jest przyjemność płynąca  z ich wykonywania. W przypadku czynności nielubianych motywację do działania daje nam w dużej mierze poczucie celowości tego działania. Jeśli wiem po co to robię i dlaczego mam to zrobić właśnie teraz to, z większym prawdopodobieństwem zabiorę się do roboty. Dlatego zadaniom, do których wykonania zabierasz się jak pies do jeża, warto dodać swoje dlaczego?. Chodzi o korzyść, którą uzyskasz z jego wykonania. Może przybliży Cię to do celu, do awansu, da Ci więcej czasu na hobby, lub pozbędziesz się natrętnego kolegi, który wciąż przychodzi i pyta, czy już to zrobiłaś. Oczywiście zakładam, że najpierw w ogóle się zastanowiłaś, czy to zadanie MUSI zostać wykonane (jak nie to je wykreśl), oraz czy TY jesteś właściwym wykonawcą (jak nie to deleguj). Istnieje jeszcze rzecz ważna rozważenia. Może to zadanie naprawdę nie jest pilne. Wtedy podejmij decyzję o tym kiedy faktycznie POWINNO zostać wykonane (ustal swój osobisty deadline dla tego zadania).

 

2
PODZIEL DZIEŃ NA 90MINUTOWE ODCINKI

Pomyśl o dniu pracy jak o 4-5 odcinkach po 90 minut. Podobnie jak w metodzie Pomodoro zaplanuj swoje pomidorki, tyle że w tej metodzie pomidorki są większe. Dlatego ta metoda jest lepsza dla osób które na ogół mają zadania dłuższe niż 25 minut lub łatwo wpadają we Flow.

Praca w odcinkach po 90 minut wykorzystuje to, że ludzki umysł pracuje w rytmie ultradialnym (90 minut skupienia i 20 minut odpoczynku).

 

3
ZAPLANUJ REGENERUJĄCĄ PRZERWĘ

Zaplanuj przerwy tak, abyś faktycznie odpoczęła. Często poświęcamy tak dużo czasu na planowanie, że zapominamy jak odpoczywać. Dla osób, które za mało czasu poświęcają na regenerację polecam planować, nie tylko pracę, ale również przerwy. Zgodnie z badaniami, efektywne przerwy to takie, które są krótkie i częste.

Osoby pracujące w biurze mogą nie mieć możliwości skorzystania z dobrodziejstw drzemki, ale zawsze zostaje im jeszcze czytanie, medytacja, socjalizacja czy zdrowa, energetyzująca przekąska.

 

4
ZERO POWIADOMIEŃ

Jednym z najlepszych pomysłów na usunięcie z otoczenia rozproszeń jest zasada „zero powiadomień”. Wersja minimum to wyłączyć powiadomienia we wszystkich aplikacjach i wyłączyć dźwięk w telefonie. Wersja full, to przełączenie telefonu w tryb samolotowy. Wiem, że u matek może się to nie sprawdzić, bo mamy poczucie, że zawsze trzeba być pod telefonem jakby zadzwonił ktoś ze szkoły lub przedszkola w sprawie dziecka, ale jak tylko masz taką możliwość, to polecam wypróbowanie pracy z telefonem przełączonym właśnie w tryb samolotowy.

 

Być może wprowadzenie tych zasad wywróci Twoje życie do góry nogami, ale czy nie o to właśnie chodzi? Czy nie po to tutaj jesteś by coś zmienić? Aby wyrabiać się z pracą i mieć przy tym dużo energii, która jest niezbędna do wdrażania zdrowych nawyków, realizowania celów osobistych i hobby.

Którą z opisanych strategii chciałabyś wprowadzić już od dziś?

Przeczytaj również

NIE OSIĄGNĘŁAŚ CELU? POZNAJ SKUTECZNĄ STRATEGIĘ UT... Zakładasz sobie jakiś cel, ciężko pracujesz nad jego realizacją, ale i tak go nie osiągasz. Czy ten scenariusz brzmi znajomo? Chyba każda z nas doświa...
ZRÓB WIOSENNE PORZĄDKI W SWOIM CZASIE Wracając dzisiaj ze spaceru zobaczyłam 3 osoby myjące okna. No tak - już za dwa dni pierwszy dzień wiosny. Sama nie reprezentuję ortodoksyjnego podejś...
15 SKUTECZNYCH SPOSOBÓW NA POKONANIE PROKRASTYNACJ...   Prokrastynacja (z łac. procrastinatio) – pod tą enigmatyczna nazwą kryje się coś co zna każdy z nas, coś tak naturalnego jak oddychanie i powsz...
4 narzędzia zarządzania czasem, których nie miał B... Czy pamiętacie uroczego białego królika z "Alicji w Krainie Czarów"? Ów roztrzepany jegomość wiecznie się gdzieś spieszył, a raz nawet zapomniał z dom...