Follow my blog with Bloglovin

W 2014 roku z 9-miesięcznym dzieckiem na kolanach założyłam bloga, którego misją jest pomoc kobietom w stworzeniu sobie życia o jakim marzą. Kluczem do łączenia macierzyństwa z etatem i blogiem okazała się produktywność. Jeśli bowiem szybko uwiniesz się z pracą, pozostaje Ci jeszcze mnóstwo czasu na rozwój osobisty, zabawę z dziećmi, domowe spa i wszystko to, co dla Ciebie jest ważne.

Moje blogowe początki nie były łatwe. Wkrótce po inauguracji strony wróciłam do pracy na pełen etat. I nagle zdałam sobie sprawę z tego, jak przytłaczające jest zdobywanie wiedzy (o prowadzeniu bloga), pisanie artykułów i szereg innych czynności związanych z prowadzeniem strony, a przecież wciąż musisz jeszcze ogarniać swoje obowiązki w „realu”.

Co robić kiedy masz ochotę zamknąć bloga?

Jestem psychologiem i uwielbiam pomagać innym, więc kiedy urodziłam córkę i kwestia zarządzania sobą w czasie stała się nowym wyzwaniem, tym bardziej poczułam chęć podzielenia się z innymi kobietami sposobami na zwiększenie produktywności i zrównoważone życie, tak aby miały czas nie tylko na konsumujące czas obowiązki, ale również potrafiły naładować akumulatory.

Okazało się jednak, że prowadzenie bloga zaledwie w 20% składa się z pisania artykułów. Jeśli chcesz prowadzić stronę to musisz liczyć się z tym, że musisz zostać specem od marketingu, informatykiem, grafikiem, fotografem, oraz ekspertem od mediów społecznościowych i networkingu.

Często zdobycie tych umiejętności wymaga wyjścia poza strefę komfortu. Trzeba mieć czas, albo pieniądze. Jeśli masz fundusze, możesz delegować wiele zadań specjalistom, jeśli jednak funduszy Ci brak to musisz być gotowa poświęcić wiele czasu na zdobywanie nowej wiedzy z wielu dziedzin.

Z braku funduszy byłam niczym gąbka wchłaniająca całą możliwą wiedzę o blogowaniu i jednocześnie próbowałam nie utonąć w oceanie obowiązków zawodowych, prywatnych, jak i tych związanych ze stroną.

Myślę, że wiele blogujących mam poddaje się właśnie w momencie, kiedy zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, ile czasu to pochłania.

Obawa przed porażką może sparaliżować. Wielokrotnie zastanawiałam się, na co mi to było? Wieczorem zamiast robić zdjęcia na stronę, mogłabym czytać relaksującą książkę, albo oglądać film. Jednak założyłam bloga z jakiegoś powodu i Ty też, jeśli prowadzisz bloga, to miałaś swoje powody, dla których podjęłaś to wyzwanie.

Od publikacji mojego pierwszego artykułu na blogu minęły ponad 3 lata, dlatego dzisiaj podzielę się z Tobą 11 wskazówkami, co zrobić, aby się nie poddać, kiedy czujesz się super zmęczona tym dodatkowym obowiązkiem.

11 wskazówek: jak uniknąć przytłoczenia kiedy jesteś blogującą mamą:

1
MUSISZ KOCHAĆ TO CO ROBISZ!

Są momenty, kiedy wszystko idzie gładko, a są chwile, kiedy mam ochotę wszystko rzucić, dlatego do prowadzenia bloga trzeba mieć serce, a może powołanie. Nie chodzi o samą czynność pisania, lecz również o temat, na który się pisze.
Wyobraź sobie, że po całym dniu opieki nad dziećmi (która może być cudowna, ale może też dać w kość) wiesz, że musisz usiąść do komputera i napisać coś na temat, który jest Ci totalnie obojętny. Frustracja i zniechęcenie murowane! Jeśli jednak kochasz tematykę swojego bloga, to pisanie stanie się dla Ciebie miłą odskocznią od “pieluch”.

2
POPROŚ O POMOC

Wiele osób nie lubi prosić o pomoc. Proszenie o pomoc kojarzone jest przeważnie ze słabością.  Ale tak na prawdę jest oznaką siły.

Widząc że jesteś coraz lepsza w prowadzeniu bloga oraz dzięki zadawaniu właściwych pytań właściwym ludziom, zyskasz większą pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa.

Wszystkie dręczące Cię pytania związane z prowadzeniem bloga zapisuj w jednym miejscu, aby móc je zadać, kiedy nadarzy się ku temu okazja.

Szukaj pomocy w grupach na Facebooku, zadawaj pytania podczas webinarów i transmisji na żywo prowadzonych przez ekspertów. Wykorzystaj możliwość komentowania pod związanymi z Twoimi pytaniami postami. To normalne że nie znamy wszystkich odpowiedzi i potrzebujemy pomocy.

Nie bój się też prosić o pomoc w opiece nad dzieckiem. Na bloga potrzebny jest czasem, a więc zadbaj o to, by go mieć. Zawalcz o swój czas.

3
ZRÓB CZAS NA BLOGOWANIE

Kiedy zakładasz stronę musisz dzielić swoje 24 godziny między więcej zadań. Zastanów się ile czasu w tygodniu możesz poświęcić blogowi i zarezerwuj ten czas w swoim kalendarzu. Następnie tworząc listę zadań zastanów się co jest priorytetem, a z czego możesz zrezygnować. Mamy na ogół nie mają za dużo czasu, ponieważ większość konsumuje dom, rodzina i praca na etat, dlatego niezwykle ważna jest umiejętność pracy zgodnie z zasadą Pareto, czyli robić te 20% zadań, które dają 80% rezultatów.

Nie zapominaj o zachowaniu równowagi. Zaplanuj czas na pracę, ale też dla rodziny i na swój osobisty wypoczynek. Jeśli nie będziesz miała czasu na ładowanie akumulatorów, to nie będziesz miała też cierpliwości do rodziny, ani siły na zabawę z dziećmi.

4
POSTĘP JEST WAŻNIEJSZY NIŻ PERFEKCJA

Zawsze lepiej jest zrobić COŚ, cokolwiek, nawet jeśli nie będzie to perfekcyjnie wykonane. Lepsze to, niż czekać w nieskończoność na idealny moment lub dopieszczać coś do perfekcji.

Nie wszystkie moje teksty są super wymuskane, ponieważ najważniejsze było dla mnie to, że publikowałam, zamiast robić drobiazgowy research i szlifować każde zdanie. Myślę że dla czytelników ważniejsza jest wiedza przekazana w tekście, niż perfekcyjnie okrągłe zdania.

Czas nie jest z gumy, więc raczej marne szanse, byś we wszystkim brylowała. Ustal jakie chcesz osiągać rezultaty we wszystkich dziedzinach (kim według ciebie jest dobra matka, co robi dobry pracownik itd.). Pamiętaj by być przy tym realistką. Mierz siły na zamiary. Czy przy założonej liczbie godzin możesz być perfekcjonistką? Zastanów się z czego możesz zrezygnować. Może mogłabyś skrócić czas poświęcany na research, wykorzystywać zdjęcia z banków zdjęć, zamiast sama je robić, albo ograniczyć liczbę kanałów, w których się pojawiasz.

5
WYKORZYSTUJ KAŻDĄ WOLNĄ MINUTĘ

Ucz się nowych rzeczy i rób research wtedy, kiedy masz kilka wolnych minut. Prowadząc bloga musisz mieć czas na zdobywanie wiedzy, pisanie i promocję, albo pieniądze by zapłacić za usługi tym, którzy taką wiedzę mają.

Zastanów się ile takich kilkuminutowych odcinków czasu w ciągu doby nie wykorzystujesz, dodaj je do siebie, a z dużym prawdopodobieństwem okaże się, że umyka Ci spory i wartościowy kawałek dnia.

6
ZRÓB HARMONOGRAM PUBLIKACJI

Harmonogram publikacji to świetna baza do stworzenia listy blogowych zadań. Tworząc taki plan opieraj się na ilości czasu jaki chcesz poświęcić na blogowanie. Stwórz go z głową, czyli tak by dał maksymalny efekt przy minimalnym nakładzie. Przykładowo możesz jednemu zagadnieniu poświęcić cały miesiąc. W taki sposób łatwiej przygotowuje się treści, ponieważ mentalnie jesteś w jednym temacie i Twoje myśli zaczynają bardzo mocno wokół niego krążyć. Jeden research może Ci posłużyć do opracowania treści na cały miesiąc, tak samo możesz zrobić jedną sesję na konkretny temat, która dostarczy materiału na 30 dni.

7
STWÓRZ SYSTEM

Organizacja dotyczy wielu aspektów. Kiedy prowadzisz bloga zaczynasz mieć mnóstwo pomysłów, które przychodzą do głowy w zaskakujących momentach. Dlatego podstawą jest kwestia zorganizowania notatek, o czym bardzo szeroko pisałam tutaj. Unikaj skrawków papieru, luźnych kartek i post-it’ów.

Jeśli miałabym się ograniczyć do jednej rady w tym temacie, to byłoby to: kup sobie notes. Notes bowiem przyda się nie tylko do organizowania notatek, ale również do zarządzania zadaniami.

Ale pamiętaj, że nawet najpiękniejszy i najdroższy notes sam w sobie Cię nie zorganizuje. Trzeba wiedzieć jak go używać. Tak samo jest z każdym narzędziem. Pomyśl co przy użyciu pędzla wyczaruje trzylatek, co potrafisz namalować Ty, a co stworzyłby Leonardo Da Vinci.

O tym jak zorganizować cały proces blogowania, o automatyzacjach i narzędziach, już kiedyś napisałam, dlatego zachęcam Cię do kliknięcia TUTAJ, obejrzenia transmisji i ściągnięcia darmowych plików.

8
PODZIEL LISTĘ ZADAŃ NA KATEGORIE I PRACUJ W BLOKACH

Pracuj w blokach czasowych!

Planuj prace związane z blogiem w blokach, np. jednego dnia zajmij się pisaniem tekstów, innego tworzeniem grafik. Opieka nad dziećmi przeważnie wiąże się z odciąganiem Cię od pracy, a pracując w blokach łatwiej powrócić do rozpoczętej pracy.

Kiedy zaczynasz sobie spisywać czynności, które należy wykonywać cyklicznie, nagle okazuje się, że jest ich cała długa lista. Po pierwsze układaj je w bloki.

Podziel listę na kategorie (np. pisanie, tworzenie grafik i plików do pobrania, media społecznościowe itp.) i przypisz zadaniom priorytety – łatwiej wtedy zaplanować prace w blokach. Realizuj zadania od tych najważniejszych. Każdego dnia wybieraj 3 do 5 priorytetów i po prostu zacznij je realizować. Kiedy skończysz wykreśl zadania z listy. To ogromna satysfakcja, kiedy po ukończeniu zadania możesz je wykreślić.

Praca w blokach polega na tym by przez maksymalną długość czasu wykonywać jeden rodzaj zadania. Ideałem będzie więc jeden dzień poświęcony na pisanie, inny na tworzenie grafik itd. Dzięki temu Twój umysł nie traci czasu na przełączanie się między zadaniami.

Wyjątek stanowią zadania, których nie lubisz. Marne szanse by człowiek wytrzymał robiąc przez cały dzień coś czego nie lubi. W takiej sytuacji warto przeznaczyć np. dwie pierwsze godziny pracy na nielubianą czynność, a następnie zabrać się w ramach nagrody za coś co wyjątkowo lubisz.

9
LISTĘ RZECZY DO ZROBIENIA UZUPEŁNIJ O CZAS WYKONANIA

Jeśli przy każdej czynności masz informację ile zajmie Ci jej wykonanie, to znając harmonogram swojego dziecka, możesz w danym momencie wybrać do wykonania taką czynność, którą uda Ci się skończyć zanim dziecko Ci przeszkodzi.

10
UNIKAJ BŁYSKOTEK, CZYLI SHINY OBJECT SYNDROME

Shiny Object Syndrome (w wolnym tłumaczeniu: Syndrom Błyskotki) to zjawisko polegające na rozproszeniu Twojej uwagi. Cierpi na to chyba każdy, kto zaczyna swoją przygodę z czymś zupełnie nowym, a więc i początkujący bloger. Jesteś wtedy niczym sroka, którą kuszą i nęcą błyskotki. Tymi świecidełkami w przypadku bloga mogą być artykuły, podcasty, czy darmowe treningi – wszystko co obiecuje Ci odrobinę wiedzy o marketingu, mediach społecznościowych, lub o zarabianiu on-line.

Zamiast skupić się na działaniu marnujesz więc czas na lekturę. Zgłębianie wiedzy jest bardzo ważne, ale tylko pod warunkiem, że natychmiast wcielasz ją w życie.

W tym miejscu ponownie przypominam Ci o tym ile czasu postanowiłaś przeznaczyć na bloga. W obrębie tego czasu wydziel czas na tworzenie, na naukę itp. Pamiętaj, że ten czas Cię ogranicza, niczym budżet na zakupach.

11
UWAŻAJ NA FOMO

FOMO, to z języka angielskiego Fear Of Missing Out, czyli obawa przed tym, że coś Ci umknie. Tak między innymi zaczyna się uzależnienie od mediów społecznościowych, czy nagminne sprawdzanie skrzynki mailowej. Tak bardzo boisz się, że umknie Ci coś ważnego, że co chwila sprawdzasz tablicę na Facebooku, lub pocztę elektroniczną.

FOMO i Syndrom Błyskotki (Shiny Object Syndrome) lubią chodzić w parze, ponieważ jeśli uporałaś się syndromem błyskotki i potrafisz oprzeć się bombardującym Cię ofertom, to być może zaczynasz się bać, że przez to ominie Cię to najbardziej wartościowe szkolenie.

Swoją drogą to zabawne, że ludzie nie obawiają się, że umyka im coś w realu, że przegapią dorastanie swoich dzieci i najnowsze nowinki z ich świata, za to martwią się odległym światem, który w ogóle realny nie jest.

NA ZAKOŃCZENIE

Prowadzenie strony na temat, w którym jesteś ekspertem może być niezwykle satysfakcjonujące i przynieść Twoim czytelnikom duże korzyści. Ważne jest jednak by dobrze ocenić, czy masz przestrzeń na dodatkowe zajęcie. Założenie bloga zajmie Ci zaledwie 15 minut. Sztuką jest w tym wytrwać, wyrobić nawyki i dzielić czas między bloga, rodzinę i jeszcze pracę.

Im dłużej jesteś w coś zaangażowana tym trudniej jest podjąć decyzję o zaprzestaniu. Winę za to po części ponosi opisana przez Cialdini’ego Reguła Zaangażowania i Konsekwencji. Mówi ona o tym, że chcemy być postrzegani jako osoby konsekwentne (konsekwencja w naszej kulturze jest wartością), dlatego mamy tendencje do kontynuowania tego w co już się zaangażowaliśmy. Z drugiej strony mamy też poczucie poczynionej inwestycji (w tym wypadku będzie to zapewne głównie czas) i nie chcemy mieć poczucia, że był to czas zmarnowany.

Jeśli prowadzisz bloga zapewne nie raz będziesz zadawać sobie pytanie: po co mi to było?! Jeśli nadejdzie ten dzień, to poważnie zastanów się nad tym, czy naprawdę w Twoich priorytetach życiowych jest blog. Jeśli go tam nie ma, to nie bój się zamknąć strony. Tylko krowa nie zmienia zdania. Twoje priorytety i zainteresowania mają prawo się zmienić.

CO JEST DLA CIEBIE NAJWIĘKSZYM WYZWANIEM W PROWADZENIU BLOGA?

Przeczytaj również

OD INSPIRACJI DO PUBLIKACJI, CZYLI JAK UCZYNIĆ BLO... Kiedy półtora roku temu zakładałam bloga wyobrażałam sobie, że blog jest czymś miedzy publicznym pamiętnikiem a zabawą w pisarza. Pomyślałam sobie: ma...
STWÓRZ SWÓJ OSOBISTY SYSTEM PRODUKTYWNOŚCI       Ostatnie kilka lat mojego  życia spędziłam badając i wdrażając systemy pomagające zwiększyć produktywność. Wypróbowałam sy...
TIP OF THE MONTH: STWÓRZ SWÓJ SYSTEM DLA NOTATEK   Notatka to skrótowy zapis najważniejszych informacji. Notatki robimy na spotkaniach, czytając książki. W formie notatki zapisujemy też nasze po...
GTD: Dlaczego warto robić tygodniowe przeglądy i j... Leo Babauta napisał: „David Allen mówi, że jeśli nie robisz  przeglądu tygodnia, to nie stosujesz GTD.”   Kiedy przeczytałam “Getting Things Done” o...